יום שישי, 27 במרץ 2015

"יקומים מקבילים", "שומעים? לא שומעים?" והרהורים בנוגע לבשלות הטכנולוגיה בתהליכי הוראה ולמידה סינכרונית

הטכנולוגיה מאפשרת היום מגוון דרכים לתקשורת סינכרונית בין אנשים. אפליקציות ותשתיות חינמיות כמו Skipe , Hangout  ועוד, מאפשרות קיום שיחות ועידה בין אנשים בהן ניתן לשוחח, לראות את המשתתפים באמצעות מצלמות אינטרנט, לשתף מסכים לצורך הדגמה, לעבוד יחד על מסמכים וקבצים מכל סוג ועוד.

לרוב, הכלים החינמיים מוגבלים למספר משתתפים קטן (כ- 10 איש) וכן אינם מאפשרים הקלטת המפגשים. עם זאת, אנו רואים שימוש נרחב בכלים אלו לקיום מפגשי עבודה ולמידה של קבוצות משתתפים קטנות כמתן מענה לגישור על מגבלות של זמן ומקום.

לצד הכלים החינמיים קיים מערך שלם של כלים משוכללים בתשלום המאפשרים קיום מפגשים סינכרוניים לקהל משתתפים גדול המונה עשרות ואף מאות משתתפים.  תשתיות אלו כגון Elluminate, Sabba, Webex ועוד מאפשרות גם שמירה של הקלטות המפגש לאורך זמן. כפעולה משלימה, ניתן לערוך הקלטות אלו ולשמרם כסרטונים. דבר המגדיל את הערך המוסף שלהם לקיום תהליכים משמעותיים ארוכי טווח ואף יוצר מאגר שניתן להשתמש בו כבסיס וכמקור מידע בתהליכי למידה אחרים.

משרד החינוך עובד עם מספר זכיינים אשר להם תשתיות ללמידה סינכרונית ואלו מספקים לצד התשתית הטכנולוגית גם תמיכה טכנית וטכנו-פדגוגית ללומדים ולמנחים לקראת מפגשים ובמהלכם.  בשנתיים האחרונות אנו רואים מגמה של עלייה בשימוש בכלים סינכרוניים בתהליכי פיתוח מקצועי במרכזי פסג"ה וכן בתהליכי הוראה ולמידה של מורים עם תלמידיהם בשגרה ובחירום. 

המאמרון - "נפגשים ברשת" מציג שלל דוגמאות לשימוש בכלים סינכרוניים בתהליכי הוראה ולמידה וכולל  גם "טיפים" לגישור על פערים בלמידה סינכרונית.

הכניסה ל"כיתה סינכרונית" מתבצעת באמצעות לחיצה על קישור אשר מוריד אל המחשב האישי רכיב טכנולוגי שמאפשר כניסה ל"כיתה". פעמים רבות נתקלים הלומדים בקשיים של חוסרי יכולת להיכנס לכיתה בגלל חסימות שונות שנובעות מתוכנות שאינן מעודכנות, חומות אש אשר לא מאפשרת הורדת הרכיב הנדרש, רוחב פס שאינו מספק  וסיבות נוספות. במקרים אחרים, מצליחים להיכנס לכיתה אך לא שומעים את המתרחש בה. תקלות במקרופונים ואמצעי קצה גורמות לכך שלעיתים חלק מהמשתתפים לא יכולים להשמיע קולם.

בנוסף, כל אחד יושב במקום אחר ולמעשה אינו בטוח שאכן המשתתפים האחרים הנמצאים יחד איתו בכיתה הסינכרונית יכולים לשמוע אותו. הדבר מוביל לכך שכמעט בכל מפגש סינכרוני נוכל למצוא את המשפטים "שומעים אותי?", "לא שומעים?!" "ועכשיו... שומעים אותי?" חוזרים על עצמם פעמים רבות לאורך המפגש.

לאור מגמת העליה בשימוש בכלים הסינכרוניים, החליטו רכזי התקשוב במרכזי פסג"ה במחוז הצפון להעמיק בלמידת המתודה בעזרת קריאת מאמרים, למידה ממומחים ובעיקר על ידי התנסות אישית בהוראה סינכרונית לצורך הגברת השימוש בכלים אלו במסגרות הפיתוח המקצועי במרכזי הפסג"ה בהם הם עובדים.

במסגרת תהליך הלמידה נקבעו מספר תאריכים בהם נפתחו מספר כיתות סינכרוניות במערכת ה- sabba של מטח. כל אחד מהרכזים שובץ לאחת מהכיתות הסינכרונית. התהליך כלל התנסות אישית בהוראת יחידת לימוד של כ- 45 דקות בתוכן שנבחר על ידי כל אחד מהרכזים. יחידת הלימוד נבנתה עפ"י העקרונות שגובשו יחד בתהליך הלמידה המקדים. המשתתפים במפגש התבקשו להעריך את המפגש על פי עקרונות אלו. רכזי תקשוב משאר מרכזי פסג"ה בארץ הוזמנו לקחת חלק כלומדים במפגשים אלו ואף הוזמנו להעריך את מנחה המפגש עפ"י אותם מרכיבים (להלן קישור לטופס התצפית).

למרות שאני משתשמת "כבדה" במערכות סינכרוניות שונות במסגרת עבודתי כמדריכה ארצית, נתקלתי לראשונה בתופעה הנקראת "יקומים מקבילים". היה זה באחד מהמפגשים הסינכרוניים של רכזי הצפון. כאשר נכנסתי לכיתה הסינכרונית, לא מצאתי שם את המנחה אך מצאתי שם אחד מהלומדים. מתברר כי נכנסנו לכיתה שלמעשה אינה קיימת והשיעור עצמו התנהל במקום אחר. רק לאחר מספר כניסות ויציאות (דרך אותו קישור) הצלחתי להצטרף לכיתת הלימוד שבה שהו שאר חברי הקבוצה ולקחת חלק בשיעור עצמו.

הסרטון המשעשע הבא מדמה לקט של תקלות אפשריות והתנהגויות אופייניות של משתתפים במפגשים סינכרוניים. 
עם זאת, ברוב המקרים המפגשים מתקיימים ללא תקלה ומאפשרים חווית למידה הפורצת את גבולות המקום והזמן תוך הזדמנות לקיום תהליך למידה משמעותי המנצל את יתרונות הטכנולוגיה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה