יום שישי, 27 במרץ 2015

"נפגשים ברשת" - בואו ונדבר קצת על הלמידה וההוראה הסינכרונית

תשתיות טכנולוגיות סינכרוניות וא-סינכרוניות  מאפשרות לנהל תהליכי למידה והוראה מגוונים בסביבה מקוונת המשוחררת מכבלי המרחב והזמן.
היתרון הגדול של הלמידה מרחוק הוא בהזדמנות לקיים אינטראקציות לימודיות בזמנים גמישים וממקומות פיזיים וגיאוגרפיים מרוחקים זה מזה.

פעילות של למידה סינכרונית מתבצעת ברשת מכל מקום כשהמורה והלומדים נמצאית בו זמנית באותו מרחב לימודי מקוון.
ניתן להבחין בשלושה סוגים מרכזיים של תהליכי הוראה ולמידה סינכרונית:
  1. הוראה פרונטאלית במודל של "שידור מקוון" שבו המורה/מומחה מרצה לקהלי יעד שונים. אקדמיה ברשת היא דוגמה מצויינת למאגר עשיר של הקלטות הרצאות המוקלטות על ידי מומחים בתחומי דעת שונים. המאגר מזמן לתלמידים, מורים והורים חוויית למידה והעשרה בתחומים מגוונים של רוח, חברה, מדעים וטכנולוגיה. 
  2. "שיחה ברשת" שבה מתאפשר לקהל המשתתפים לשגר שאלות למנחה / מרצה בתוך כדי המפגש באמצעות רכיב צ'אט הטבוע בחדר הכיתה. במקרה של שיחה עם קהל משתתפים גדול במיוחד נהוג לבקש מהמשתתפים לשלוח את שאלותיהם מראש והמנחה בוחר את השאלות עליהם יענה בזמן ה"שיחה האינטרנטית". לאחר סיום ה"שיחה" ההקלטה עולה לרשת וזמינה לכולם. להלן דוגמה לשיחה עם מר רוני דיין בנושא היערכות לתכנית ספרים דיגיטליים תשע"ו. ההקלטה ומידע רלוונטי נוסף מפיעים בענן החינוכי. 
  3. מפגש סינכרוני לקבוצת משתתפים קטנה יחסית אשר בה מתקיימת אינטראקציה בין התלמיד למורה, לתוכן הלימודי ובין התלמידים לבין עצמם. חלק מהתשתיות מאפשרות אף חלוקה ל"חדרים" קטנים בנוסף ל"חדר" המרכזי כך שיעילות התהליך אף עולה. 
הסוג השלישי הוא הסוג המרתק ביותר שכן הוא מזמן מספר רב של הזדמנויות ללמידה אחרת המפעילה את הלומדים בתוך כדי תהליך הלמידה בעזרת רשת האינטרנט.  ההפעלה יכולה להתקיים על ידי הנחייה ללומדים לפעול במאגרי מידע ותוכן ברשת האינטרנט (כדוגמת מאגר ההרצאות של TED), למגוון פעילויות בכלים שיתופיים, פעילות במערכות לניהול למידה ועוד.

לא מזמן השתתפתי בקורס מקוון שהובל על ידי רותי סלומון ושרית כהן ובו לקחו חלק אנשי חינוך ובעלי תפקידים (רובם מובילי הטמעת תקשוב במערכת החינוך).  בתהליך ארוך ומרתק שנמשך מספר שבועות דנו יחד במאפיינים של למידה סינכרונית ובדרכים למניעת הפערים הקיימים בין הלומד והמלמד בסוג למידה כזה במטרה לאפשר תהליכי למידה משמעותיים.

להלן קישור לתוצר הקורס - מתווה לניהול מפגש א-סינכרוני מיטבי. המסמך הועלה על ידי רותי לאתר A.nnotate המאפשר הוספת תגובות והתייחסויות על גבי המסמך.

בהמשך לקורס ובתחילת תהליך הלמידה של רכזי התקשוב במרכזי פסג""ה במחוז הצפון את נושא הלמידה הסינכרונית, התקיים מפגש למידה עם רותי. במפגש זה;
  • נעשה חידוד לגבי ההבדלים בין מפגשי למידה פנים אל פנים, מפגשי למידה א-סינכרוניים ומפגשי למידה סינכרוניים
  • מטרות לבחירה במתודה של מפגשים סינכרוניים  בדגש על למידה פעילה ולמידה שיתופית
  • משוחחים על שלל רעיונות וטיפים לניהול מפגש סינכרוני מיטבי תוך שיתוף הלומדים במגוון כלים ועוד
מוזמנים ללמוד עוד על הנושא בקישור להקלטת המפגש הלמידה עם רותי סלומון בנושא בניית והערכת שיעור סינכרוני מיטבי 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה