יום שישי, 6 בפברואר 2015

למידה בעידן דיגיטלי

במסגרת מפגש למידה של קהילת רכזי התקשוב במחוז ת"א בוהבלת ניר גולן  בחנו את מרכיבי הלמידה הדיגיטלית והשפעתם על תהליכי הפיתוח המקצועי.

זאת כבסיס לבחינת מרכיבי מומחיותו ומקצועיותו של  מוביל התקשוב בפסג"ה אשר אמון על הובלת תחום זה אל מול הצות המקצועי במרכז הפסג"ה ואל מול קהלי היעד השונים במגוון מסגרות פיתוח מקצועי.

תחילה הוגדרה למידה: שינוי שיטתי ביכולת הביצוע לאורך זמן

וכן הוגדרו שישה עקרונות ללמידה קלאסית:

1. מוטיבציה (פנימית וחיצונית)

2. עשייה וידיעת תוצאות

3. עלייה הדרגתית בדרישות

4. סדר הגיוני

5. זיהוי עקרונות מנחים בלמידה – ההיגיון מאחורי... ממקד, עוזר בהמשגה, יסייע בשליפה בפעם הבאה

6. שונות בין לומדים - setting

רק אם יתקיימו שישה העקרונות הללו – תתקיים למידה


בשלב השני בחנו יחד בקבוצה את מאפייני הלומד הדיגיטלי:

הנחת היסוד היא שהלמידה הדיגיטלית מתבססת על ששת עקרונות הלמידה שהוצגו לע"יל ועל כך נוספי המאפיינים הבאים:

1. לומדים דיגיטליים מעדיפים מידע מהיר הנצבר ממקורות רבים

2. לומדים דיגיטליים מעדיפים למידה מסתעפת (עיבוד נתונים רב משימתי)

3. לומדים דיגיטלים מעדיפים גישה מזדמנת למידע המאורגן בהיפר קישורים.

4. לומדים דיגיטליים מעדיפים ללמוד בזמן ובמקום שמתאימים לצרכיהם

     מאפייני לומד: קונפליקט בין תלות ועצמאות
  • מכוון עצמי – self centered 
  • מכוון צורך – א.מ.י.ל.י.
  • מצפה לחדשנות /- ניסיון אישי
  • יישום מיידי- אין דחיית סיפוקים
5. לומדים דיגיטליים מעדיפים סיפוק, תגמול ואישור מיידי (מוטיבציה פנימית)

6. לומדים דיגיטליים מעדיפים ללמוד ברשת בו זמנית (סביבה)

7. לומדים דיגיטליים מעדיפים למידה חזותית ממגוון מקורות

8. לומדים דיגיטליים מעדיפים למידה רלוונטית, אקטיבית, שימושית ומשחקית

ואחרי שבחנו ולמדנו יחד עקרונות חשובים אלו, מוטלת עלינו המשימה החשובה לפעול כך שתובנות אלו על תהליכי הלמידה יבואו לידי ביטוי בכל מסגרות הפיתוח המקצועי.




יום שלישי, 3 בפברואר 2015

מקרוב ומרחוק, מאחד ומייחד - מודל משולב לפיתוח מקצועי של קהילת רכזי תקשוב במרכזי פסג"ה

קהילה מקצועית לומדת היא קבוצה של אנשי מקצוע שנפגשים תדיר ובוחנים במשותף את הידע והפרקטיקות שלהם כדי להשתפר מבחינה מקצועית (מתוך אתר מכון אבני ראשה). להלן מוצג מהלך ליצירת קהילה לומדת של רכזי תקשוב במרכזי פסג"ה בארץ. בשל מורכבות מאפייני אוכלוסיית היעד, נבנה מודל ייחודי המשלב תהליכים מחוזיים ותהליכים ארציים במפגשי פנים אל פנים ולמידה מרחוק.
אוכלוסיית היעד: קבוצה של כ- 75 רכזי תקשוב הפועלים ב- 58 מרכזי פסג"ה ברחבי הארץ. רכזים אלו הינם מומחים פדגוגיים היודעים להתאים באופן מושכל אמצעים טכנולוגיים לקידום תהליכי הוראה ולמידה. עיקר תפקידם הוא ללוות ולהנחות את הצוות המקצועי במרכזי הפסג"ה ואת מורי מורים המובילים בפועל את תהליכי הפיתוח המקצועי במרכזי פסג"ה ובבתי הספר, לשילוב מגוון טכנולוגיות במסגרות הפיתוח המקצועי בהלימה למטרות הלמידה. כחלק מתהליך זה, רכזי התקשוב מנהלים מערך של סביבות למידה מקוונות המלוות את תהליכי הפיתוח המקצועי ומאפשרות ניהול תהליכי הלמידה. השנה מתמודדים הרכזים עם מעבר לתשתית טכנולוגית חדשה לניהול הלמידה.

מאפיינים עיקריים של הרכזים:
  • פרטי רקע משתנים (מגזר, מין, גיל, ותק, השכלה). 
  • חלקיות משרה (רובם עובדים מספר שעות מועט או במסגרת יום הדרכה. היקף המשרה הקטן מקשה על יצירת הקשר והמחויבות למקום העבודה מחד ומאידך מקשה על קביעת מועדים למפגש משותף ללמידה ולחקר הפרקטיקה של עבודתם כרכזים). 
  • פיזור גיאוגרפי נרחב. 
  • חברי הקהילה אינם קבועים (בכל שנה ישנה תחלופה של כ- 30%-50%) 
  • חלקם לוקחים חלק בתהליך מתוך אילוץ וכפיה וחלקם מתוך צורך, רצון ומחויבות 
  • לרוב אין היכרות בין הרכזים ברמה ארצית 
  • מיקוד שונה במטרות, בתפקיד ובמשימות לביצוע (בהתאם לאופי הארגון, חלוקת עבודה בין בעלי התפקידים בו והיבטים אישיים של הרכז). 
  • מומחים בתחום דעת הדורש למידה והתחדשות מתמדת סביב מספר צירים: מאפיינים של למידה דיגיטלית, ידע טכנולוגי ופדגוגי, כישורי הדרכה והובלה, אתיקה במרחב המקוון ועוד
מרכיבי התהליך:
מדריכה ארצית מובילה את התהליך הארצי והתהליכים המחוזיים בעזרת קבוצת מובילות ארציות שמהוות את ליבת הקהילה. הקבוצה המובילה כוללת מדריכות ותיקות עם יכולת הובלה מוכחת בעלות ידע נרחב בתחום הפיתוח המקצועי ובתחום שילוב טכנולוגיות בתהליכי הוראה ולמידה.
  • קבוצת המובילות נפגשת אחת לחודשיים לחקר הפרקטיקות במחוזות ויצירת תהליכי עבודה משותפים ושפה משותפת. 
  • כל מובילה אחראית על אחד מהמחוזות. בתוקף תפקיד זה מובילה יחד עם המדריכה הארצית תהליכי למידה וליווי לרכזים במחוזות ויוצרת קהילות מקומיות קטנות. חלקן לומדות במסגרת קורסים מובנים וחלקן במסגרת ימי למידה מרוכזים, כאשר כל קבוצה מעמיקה בהיבט מקצועי אחד של התפקיד. 
  • סדרות של מפגשים סינכרוניים בנושאים מקצועיים שונים מועברים בקו על ידי שתי מובילות או יותר. כל נושא מועבר במועדים שונים ורכזי התקשוב מכל הארץ בוחרים להצטרף ללמידה במועדים המתאימים להם (לאו דווקא בשיוך עפ"י מחוזות). 
  • בכל שנה מתקיים לפחות מפגש אחד בו לוקחים חלק רכזי התקשוב מכל הארץ ובו נערכת למידת עמיתים והצגת התהליכים שמתקיימים במחוזות במסגרת סדנאות להתנסות ולמידה. 
  • סביבת למידה מקוונת ובה פורום לשיתוף ולמידת עמיתים ומאגרי משאבים הנבנים על ידי הקהילה מלווים את תהליכי הלמידה הארציים.

משך: התהליך נמצא בשנה השנייה ועתיד להימשך גם בשנים הבאות.

הצלחות:
  • מעל 90% מהרכזים לוקחים חלק במסגרות הלמידה השונות המחוזיות ו/או הארציות ומביעים שביעות רצון גדולה מתהליכי הלמידה המשותפים ומכך ש"יש עם מי לדבר". 
  • נכתבה הגדרת תפקיד על ידי חברי הקהילה בתהליך דיאלוגי שיצר הסכמה על מרכיבי התפקיד העיקריים ויצר שפה משותפת ארצית 
  • נוצרו קשרים חזקים ושיתופי פעולה בין חברות הקבוצה המובילה ובין חלק מחברי הקבוצות המחוזיות.
השלכות ישירות:
  • בעקבות התהליך של כתיבת הגדרת התפקיד, עזבו חלק מהרכזים שלא מצאו את מקומם כמובילים פדגוגיים ונבחרו אחרים תחתם. אנו מקווים כי בעקבות הידוק הקשרים בין חברי הקהילות המקומיות והארצית יישארו רוב הרכזים בתפקידם השנה וניתן יהיה להמשיך בתהליכי עומק.
  • הרכזים מוערכים יותר בקרב קהלי היעד איתם הם עובדים ובקרב הממונים עליהם. 
  • קהילות הרכזים מייצרות ידע חדש המבוסס על חקר הפרקטיקות של עבודתם, מיון חידושים ומתודולוגיות שכדאי לאמץ ויוצרים פרקטיקות חדשות
השלכות עקיפות:
ככל שהרכזים יהיו מומחים יותר, ישתפו עמיתים באתגרים המשותפים וימצאו יחד פתרונות, כך ישתפרו התהליכים אותם הם מובילים לשילוב מיטבי של טכנולוגיות בתהליכי הפיתוח המקצועי. עובדי ההוראה אשר יחוו שימוש מיטבי בטכנולוגיות יביאו זאת לידי ביטוי בעבודתם עם התלמידים.

אתגרים:
  • יצירת מגוון מסגרות גמישות שמאפשרות אינטראקציות בין הרכזים במעגלים משתנים מחוזיים וארציים ודינמיקה חברתית תומכת. 
  • הרחבת ליבת חברי הקהילה הפעילים בה לאורך זמן ותורמים להובלה 
  • יצירת מרחב בטוח ואוירה תומכת שיובילו לכך שהרכזים יבחרו להיות חברים בקהילה מרצונם וירגישו ביטחון להביע דעתם ועמדותיהם. 
  • יצירת אוירה של שיתוף ושיתופיות בה כל אחד מהרכזים תורם לקהילה ונתרם ממנה. 
  • פיזור גיאוגרפי נרחב, ימי חופשה שונים במגזרים השונים, ימי עבודה שונים של הרכזים וחלקיות המשרה מובילים לקושי בתיאום מועדים משותפים לקיום מפגשי פנים אל פנים או מפגשים סינכרוניים. 
  • השונות הגדולה בין חברי הקהילה ומרכזי הפסג"ה בהם הם פועלים מחייבת עיסוק מתמיד בהגדרות התפקיד וביצירת ושימור שפה משותפת ארצית.

של מי השיוך הזה?

במסגרת המפגשים שלי עם צוותים מקצועיים במרכזי הפסג"ה (מנהלים, סגנים, רכזים, רכזי הערכה ועוד) ובהמשך לאחד מהמפגשים הסינכרוניים בהם השתתפתי עם רכזי התקשוב של הצפון הועלתה סוגיה חשובה שמאחוריה מסתתרות מגוון רחב של שאלות.

הסוגיה שהוצגה קשורה להיערכות לוגיסטית וטכנית, אך למעשה מתייחסת לשאלות רחבות יותר הקשורות לתכנית עבודה של מרכזי הפסגה, תפקידו של רכז התקשוב, חלוקת תפקידים בתוך מרכז הפסג"ה, תפקידו של מוביל ומנחה בהשתלמות ותחומי האחריות שלו ועוד.

האתגר שהוצג הוא ריבוי המערכות בהם צוותי מרכזי הפסג"ה מנהלים את המידע על הלומדים בקורסים:
  • תיק תק או מערכת רישום דומה שבה מפוסמות מסגרות הלמידה ומתבצע הרישום בפועל 
  • קבצים שיתופיים עם צוות הפסג"ה בהם לכל בעל תפקיד אזוור בו הוא מעדכן את הפעילות הקשורה לפתיחת מסגרת למידה. לדוגמה: האם נפתח יומן קורס, מצב רישום הלומדים, האם קיימת סביבת למידה מקוונת ומה יש בה, שילוב טכנולוגיות ולמידה מקוונת (כולל לו"ז מדויק למפגשים של למידה מרחוק), תהליכי הערכה ועוד - כל מרכז מאפיין את המערכת הרלוונטית לביצוע סינכרון מיטבי בין בעלי התפקידים
  • מערכת ניהול הלמידה - moodle המאפשרת מגוון רחב של תהליכים אליה יש לשייך את הלומדים והמנחים.
כדי להקל על התהליכים ובעיקר על שיוך הלומדים לסביבות הלמידה שנפתחות, פותח מנגנון מול מנהלות המערכת (האדמיניות) אשר מקל מאוד על התהליך. עם זאת, כאשר יש לומדים שנרשמו מאוחר לקורס או עברו בין קורסים, נדרשת "עבודת בילוש" לא מעטה כדי לראות מי נוסף לאיזה קורס, לאן צריך לשייכו ומאיפה להסירו.

כאן אני שומעת במהלך השיחות שלי עם רכזים על מגוון פתרונות המצביעים על חלוקת התפקידים בפסג"ה, תחומי אחריות, תפיסות שונות לגבי מידת האחריות של המנחים בקורסים על סביבות הלמידה שלהם ועוד.

נושא זה עומד על סדר יומו של כל מרכז פסג"ה ולכן הופנתה פנייה דרך פורום הרכזים הארצי לשיתוף ולמידת עמיתים כיצד הם מתמודדים עם האתגר. לכלן נוסח הפנייה:

אשמח אם תשתפו מעל במה זו באתגרים ובפתרונות שאתם נוקטים בהם במרכזי הפסג"ה שלכם בנושא זה. כך נוכל ללמוד טוב יותר על התהליך וללמד מנסיונם של אחרים על הפתרונות השונים ומידת הצלחתם.

ובהזדמנות זו, חוזרת על הצעתי ובקשתי להתחיל להשתמש בפורום זה כבסיס לקהילת עמיתים מקצועית בה ניתן לשתף, להעלות שאלות ואתגרים, לספר על הצלחות וללמוד מנסיונם של כלל העמיתים במרכזי פסג"ה נוספים.

שמחה לציין כי כנראה זו אחת הסוגיות שאכן רלוונטיות לכולם, שכן בפורום התחיל להתעורר שיח מעניין ושיתוף בין הרכזים ממרכזי פסג"ה שונים בארץ.

יום ראשון, 1 בפברואר 2015

הפוטנציאל הפדגוגי של מערכת ניהול הלמידה במרכזי פסג"ה

הפוטנציאל הפדגוגי של המערכת לניהול הלמידה

מערכת ניהול הלמידה moodle היא התשתית הטכנולוגית לסביבות הלמידה המקוונות בתהליכי הפיתוח המקצועי של מרכזי פסג"ה.
בעזרת המערכת ניתן לתת מענה לשלל צרכים:

למידה מקוונת (למידה מרחוק)

  • למידה מכל מקום ובכל זמן באמצעות תקשורת ואינטראקציה עם תכנים, עם המנחה בקורס ועם לומדים אחרים  במגוון אופנויות ייצוג בסביבות הלמידה 
  • קיום תהליכים של למידה סינכרונית וא-סינכרונית המזמנים חשיבה מסדר גבוה, עבודה שיתופית ומגוון אפשרויות בחירה

מיומנויות ותוכן

  • ניהול אתר מיטבי המזמן שימוש במגוון מדיות ומתודות ומסייע בניהול ההוראה והלמידה 
  • הגדרת תוצרי ידע בעלי ערך והצגת פיגומים קוגניטיביים לביצוע מיטבי 
  • ניסוח מטלות ותהליכי למידה בהלימה ליסוד מארגן, גישות למידה והוראה, מאפייני הלומדים 
  • שילוב תוכן דיגיטלי וכלים פתוחים ברשת בתהליכי הוראה, למידה וההערכה 
  • מיומנויות טיפול במידע ומיומנויות למידה בתחומי הדעת השונים
  • ייעול בתהליכי הוראה ולמידה

למידה עצמית, שיתופית ותקשורת בין לומדים

  • יישום עקרונות של למידה שיתופית, למידת עמיתים, הערכת עמיתים 
  • מתן אפשרויות בחירה ללומדים: בתכנים, בנושאים, בדרכי למידה, במדיות, במידת השיתופיות, בתהליך ובתוצר
  • מגוון דרכים לתקשורת בין משתתפי הקורס ובינם לבין המנחים, במהלך מפגשי הלמידה וביניהם 
  • ניהול למידה מבוססת נתונים (LMS) כבסיס לקידום הוראה דיפרנציאלית ומכוונות עצמית בלמידה
  • מעקב אחר תהליכי הלמידה האישיים והמשותפים בקורס 
  • מעורבות וביטוי אישי של הלומד בתהליכי הלמידה 
  • תיעוד רפלקטיבי מתמשך ומגוון תהליכי למידה תוך התבססות על היישום בשדה ההוראה 
  • ניהול תלקיט דיגיטלי המתעד את יישום הלמידה וניתוח התובנות במעגלים שונים לאורך התהליך 
  • הגדרת תבחינים לביצוע מיטבי
  • שינוי בתפקידי השותפים ללמידה
  • כל זאת תוך שמירה על אתיקה במרחב המקוון
קישור לסרטון - הפוטנציאל הפדגוגי של מערכת ניהול הלמידה שנערך על ידי צוות פסג"ה תמרה. תודה לאזהאר דיאב ולדאהר זידאן.

יום שבת, 31 בינואר 2015

המיומנויות של שוק העבודה בשנת 2020

המאמר (אנגלית) "המימנויות של שוק העבודה בשנת 2020" הוצג במידעון השבועיי של חברת מתודיקה "למידה אפקטיבית" 
להלן התקציר (מתוך "למידה אפקטיבית):
"ואלו 10 המיומנויות ששוק העבודה יידרש להם בשנת 2020:
  • היכולת להבין ולהעריך את ההיגיון שמאחורי תוכן מסוים 
  • היכולת לנהל אינטליגנציה חברתית, הפעלת חשיבה חדשנית 
  • כשירות לתקשורת בין-תרבותית 
  • מוכוונות לעיבוד מידע מבוסס נתונים 
  • התנהלות נכונה ברחבי הניו-מדיה 
  • היכולת לנוע ולחפש קשרים בין דיסציפלינות 
  • היכולת לתכנן ולעצב תהליך 
  • ניהול משוכלל של עומס קוגניטיבי 
  • היכולת לקיים שיתוף פעולה עם שותפים וירטואליים.
אמצע העשור הנוכחי הוא הזדמנות מצוינת לבדוק את הרשימה שהוכנה ב"מכון למען העתיד" בארה"ב. האם אנחנו מוכנים ומכינים את עצמנו לעשור הבא?"
אריאלה לונברג קראה את המאמר המלא ותמצתה את עיקריו. תודה לאריאלה שהסכימה לשתף את כולם בתקציר שערכה ומובא בזאת:
המאמר לחקר העתיד -אוניברסיטת פניקס - קליפורניה - דן במיומנויות שהם קוראים להם "שוק העבודה ב- 2020"
על פי המאמר יש שישה מניעים/ מנועים - כלומר שינויים גדולים שכנראה שיביאו לצורך במיומנויות מסוימות:
  1. עלייה באורך החיים
  2. מכונות חכמות - רובוטיקה שמעצימות את היכולת האנושית (האתגר של שיתופיות ותלות במכונות)
  3. עולם המיחשוב - האינטראקציה עם נתונים [בעיקר ביג דאטה] (את הכל ניתן למחשב)
  4. אקולוגיה של ניו-מדיה - השימוש במדיה שאינה טקסטואלית בלבד 
  5. מבני-על של ארגונים המושפעים מטכנולוגיות חברתיות (כמויות בלתי נתפסות של אנשים המשחקים משחק למשל)
  6. עולם גלובלי ומקושר
בעקבות כך המסמך מציג את המיומנויות הבאות:
א. יכולות חשיבה מסדר גבוה (שהמכונות לא יכולות לעשות) - כלומר הפקת משמעות
ב. אינטליגנציה חברתית ורגשית (שחסרה לרובוטים)
ג. חשיבה חדשנית ומסתגלת - היכולת להפיק פתרונות שהם מעבר למה שנדרש בחשיבת שינון (כמו להפיק כל מיני מאכלים מאותה רשימת מרכיבים) (Novel & adaptive thinking)
ד. יכולות בין-תרבותית (יכולת שפתית, הסתגלות לחוש ולהגיב למציאות משתנה)
ה. מיומנויות מחשביות - היכולת לתרגם ולהבין משמעות של נתונים בהיקפים עצומים (יכולות סטטיסטיות)
ו. אוריינות ניו-מדיה (מה ההשפעה של גופנים מסוימים, מצגת...)
ז. טרנסדיסציפלינאריות- (למשל ביולוג שמדבר מתמטיקאית וההפך)
ח. חשיבה עיצובית - (למשל - עבודה במרחב עם תקרה גבוהה משפיעה על החשיבה...)
ט. ניהול עומס קוגניטיבי
י. מיומנות לנהל שיתופיות וירטואלית

מתוך:
http://www.iftf.org/uploads/media/SR-1382A_UPRI_future_work_skills_sm.pdf

יום שלישי, 20 בינואר 2015

למידה מרחוק במסגרות פיתוח מקצועי

למידה מרחוק במסגרות פיתוח מקצועי
כתיבה ועריכה: סיגלית ורדי, רכזת תקשוב ארצית במרכזי פסג"ה
"למידה מרחוק מוגדרת כתהליך הוראה-למידה אינטראקטיבי באמצעות טקסט, אודיו ו/או וידאו אשר לפחות חלק ממנו מתבצע באופן מקוון. הלמידה מתרחשת כאשר המורה והלומדים מופרדים על-ידי מרחק פיסי וקיים שימוש בטכנולוגיה ליצירת קשר ביניהם". (דורי, קברמן והרשקוביץ, 2009).

מה בין למידה מרחוק ולמידה פנים אל פנים? איך נקיים למידה משמעותית מרחוק? כיצד נתגבר על האתגרים בסוג למידה כזה? האם ניתן ללמד כל נושא בלמידה מרחוק? מהם שיקולי הדעת המשפיעים על מינון המפגשים המקוונים בקורס (Blended learning)? כיצד מעריכים למידה מרחוק? מה נדרש ממנחה המלמד בקורס מקוון?

שאלות אלו ואחרות מעסיקות בעלי תפקידים במרכזי פסג"ה בשנים האחרונות ובעיקר מול היעדים שהוגדרו בתכניות לאומיות כמו: "למידה מרחוק בחירום" ו"ישראל דיגיטלית" המכוונים להגברת השימוש בשירותים הניתנים מרחוק לאזרחי המדינה, לקיום שגרת למידה מרחוק של מורים עם תלמידיהם בשוטף ובחירום, וללמידה של אוכלוסיות יעד שונות בעזרת מערכות מקוונות.

האתגר בשילוב למידה מרחוק בתהליכי הוראה ולמידה גדול ומצריך שינויים רבים. השינויים אינם רק ברמה הטכנית אלא, בעיקר, בתפיסת מהות ההוראה, מקום המורה והלומדים בתהליך למידה, התייחסות למאפייני הלומדים, הגמשת גבולות זמן ומקום, הגדלת אפשרויות הבחירה והיכולת לנהל למידה משמעותית תוך שימוש מיטבי בטכנולוגיה (ראה Model S.A.M.R - רמות שימוש בטכנולוגיה).

מתוך אמונה שתהליכי הפיתוח המקצועי מהווים מודל לתהליכים שעובדי ההוראה מובילים עם תלמידיהם, נערכים מרכזי הפסג"ה לשילוב למידה מרחוק ושימוש בטכנולוגיות במסגרות הפיתוח המקצועי. התרשים הבא מייצג מדרג של תהליכי למידה מרחוק במסגרות פיתוח מקצועי במרכזי פסג"ה. סביבת הלמידה המקוונת היא המעטפת המאפשרת רמות שונות של למידה מרחוק, ממפגשים בודדים בקורסים (לרוב א- סינכרוניים), דרך קורסים משולבים Blended Learning ועד לקורסים מקוונים במלואם.
תרשים 1. מדרג למידה בסביבה מקונת

מדרג למידה בסביבה מקוונת

החל משנה"ל תשע"ד מרכזי פסג"ה עוברים לשימוש במערכת ניהול הלמידה Moodle בסביבות המקוונות המלוות את מסגרות הפיתוח המקצועי. Moodle מזמנת שילוב מטבי של טכנולוגיה ופדגוגיה. סביבות הלמידה המקוונות מכילות את מאגר הידע האקדמי בקורס ומגוון כלים טכנולוגיים המאפשרים הבניית ידע אישית וקבוצתית, שיתופיות ברמות שונות ולמידת עמיתים. סביבות הלמידה מלוות מפגשי פנים אל פנים, מאפשרות המשך למידה בין המפגשים ומהוות תשתית ללמידה מרחוק. 

מפגשי למידה א-סינכרוניים מתקיימים ברוב מסגרות הפיתוח המקצועי. מרכזי פסג"ה פועלים לכך שבמפגשים אלו יעשה שימוש מיטבי באפשרויות הטמונות בלמידה מרחוק. לשם כך מתקימים בשנתיים האחרונות בכל המחוזות סדנאות ומפגשי למידה בהם לקחו חלק מורי מורים ומגוון בעלי תפקידים במרכזי פסג"ה. במפגשים אלו נבחן הפוטנציאל הפדגוגי במפגשי למידה א-סינכרוניים והוגדרו העקרונות למפגש א-סינכרוני מיטבי.
בסרטון - רן נופר מספר על התנסות ראשונה בשילוב מפגש א-סינכרוני בקורס שהוא מלמד. 


הלמידה הסינכרונית הולכת ותופסת מקום של כבוד בקורסים. מורי מורים ועו"ה מגלים את היתרונות שבניהול למידה ב"נעלי בית" אשר לה מאפיינים דומים ללמידה פנים אל פנים תוך ניצול יתרונות הטכנולוגיה לתקשורת On Line רבת משתתפים. בתשע"ד התקיימו כ- 200 מפגשים סינכרוניים במסגרות הפיתוח המקצועי במרכזי הפסג"ה ובתשע"ה הוכפל מספר זה כבר בשליש הראשון של שנת הלימודים. בסרטון תוכלו להתרשם מחוויות המלמדים בדרך זו (רותי סלומון ממכון מופת).



קורס משולב Blended Learning - בקורסים אלו, מתקיים שילוב של מפגשי פנים אל פנים ולמידה מקוונת סינכרונית וא-סינכרונית. עופר טהורי מספר בסרטון על היתרונות במסגרת משולבת. 


ולבסוף, כמות תהליכי הפיתוח המקצועי המתקיימים בלמידה מלאה מרחוק - להלן "קורסים מקוונים" נותנת מענה לקהל גדל והולך של עובדי הוראה. רותי סלומון וד"ר ענת רביב מספרות בסרטון על התהליכים המתקיימים במסגרות אלו.

על מנת לסייע למובילים במרכזי פסג"ה בתהליכי השינוי המתוארים, נבנתה רשת תמיכה המאפשרת בחירה מתוך מגוון האפשרויות להלן:
  • סיוע ממדריכה ארצית, מנהלות מערכתmoodle ומובילות מחוזיות. 
  • סיוע מרכזי התקשוב במרכזי פסג"ה העוברים הכשרה מקצועית במסגרות ארציות ומחוזיות. 
  • תמיכה על ידי צוות מטמיעים ממטח בהתאם לתכנית מותאמת אישית לצרכים של כל מרכז פסג"ה. 
  • תשתית סינכרונית הכוללת הדרכה למנחים ולומדים, סיוע בתכנון ובנית המפגש, ליווי טכני ותמיכה לאורך המפגש. 
  • סביבות פתוחות ללימוד עצמי המכילות מגוון סרטונים וקבצי הדרכה.

יום רביעי, 7 בינואר 2015

פדגוגיה וטכנולוגיה - שאלות מערערות

בעקבות מפגש עם קבוצת מורי מורים מתחומי דעת שונים שהתקבצו יחד כדי לנסות ולבחון היבטים של שילוב טכנולוגיות בתהליכי פיתוח מקצועי מובאות בזאת מספר שאלות שהועלו על ידי משתתפים בקבוצה:

  • מידת הנחיצות של השימוש טכנולוגיה בכיתות כל עוד הפדגוגיה לא עברה שינוי? 
  • מי צריך להוביל את השינוי - קובעי מדיניות במערכת החינוך, מורים, תלמידים, גורמים חיצוניים (דוגמת ischool), שילוב בין כולם, מישהו אחר? 
  • השינוי הנדרש בתהליכי הוראה למידה והערכה הוא אבולוציה או רבולוציה? 
  • האם צריך לסלק לגמרי את הספרים המודפסים? או בנוסח אחר - מקופסה לקופסה: האם ממערכת סגורה עלינו לעבור לקופסת הטבלטים והטלפונים החכמים? 
  • פדגוגיה וטכנולוגיה - יש ביניהם גורם מוביל? 
  • האמנם ילדים יכולים ללמוד לבד? מה תפקידם של המורים במערכות שבהן יש למידה עצמאית רבה יותר של תלמידים? 
  • אלו פעולות חשיבה מעורבות בלמידה וכיצד הטכנולוגיה יכולה לתמוך בכך? 
  • כיצד סביבת למידה מקוונת יכולה לתמוך לקידום תהליכי חשיבה ולמידה?
מוזמנים להתייחס לשאלות אלו ולהעלות שאלות נוספות שעולות בכם סביב נושא זה. 

יום רביעי, 10 בדצמבר 2014

מערכת ניהול הלמידה - עדכון דצמבר

מטה האגף שם לו למטרה לקדם תהליכי פיתוח מקצועי משמעותיים בסביבות עתירות טכנולוגיה. אחד האמצעים לכך הוא המעבר לשימוש במערכת ניהול הלמידה moodle המהווה פלטפורמה ללמידה משמעותית בתהליכי פיתוח מקצועי. השימוש במערכת מאפשר ומעודד תהליכי למידה מתמשכים, שיתופיים, ורפלקטיביים. ניתן לקרוא עוד על הפוטנציאל של מערכת ניהול הלמידה כאן

מטרת הודעה זו, היא לחשוף בפניכם את המהלכים שנעשו לקידום תהליך ההטמעה בקרב כל קהלי היעד.

אנו מודעים לכך שהשנה, עקב החיבור למערכת המשתמשים של המשרד המחייבת הזדהות בענן החינוכי, קיים קושי של מורי מורים ולומדים להתחבר למערכת שכן עו"ה רבים אינם מכירים את פרטי ההזדהות שלהם וכך גם רוב המנחים בקורסים. עם זאת, מהלך זה חשוב, ימנע תקלות רבות בעתיד ויאפשר מתן שירות טוב יותר לעובדי ההוראה.

כדי להגיע כמה שיותר מהר למצב בו נוכל לעסוק במהות ולא רק במעטפת, להקל על הקשיים ולזרז את התהליך, הצלחנו לגייס גורמים שונים במשרד לעזרה וכן יזמנו מספר פעולות.

ברצוננו לעדכן אתכם בתהליכים ופעולות אלו:

הוקם מערך תמיכה במרכזי הפסג"ה הכולל: 
  • מובילה ארצית – סיגלית ורדי
  • מובילות מחוזיות: נירית ברנר במחוז צפון, אריאלה לונברג במחוז חיפה, שירלי סגל טירקאלטאוב במחוז ת"א, מיכל קלעג'י במחוזות מנח"י וירושלים, עדה קלימי העומדת בראש ועדת היגוי במחוז דרום. 
  • מנהלות מערכת ניהול הלמידה עדנה טוויל ותמר שוורץ 
  • סיוע מצוות מטח. 
להלן קישור לקובץ ובו הסבר על הגדרות התפקידים ופרוט – למי פונים ועל מה.
  • נבנה מערך הדרכה להטמעת המערכת לקהלי יעד שונים עפ"י תכנית אישית שנבנתה לכל מרכז פסג"ה. המערך כולל: סביבות עזר ללומדים ולמנחים ובהם מגוון סרטונים וקבצי הדרכה, תבניות קורסים לשכפול המאפשרות שיח פדגוגי משמעותי, הדרכות סינכרוניות להדגמת שימוש מיטבי במערכת ניהול הלמידה, הדרכות פרטניות המותאמת לקהלי יעד שונים בכל מרכז פסג"ה על ידי צוות המובילות המחוזיות, מנהלות המערכת וצוות ההטמעה של מטח.
  • בדקנו ווידאנו שעובדי ההוראה בפועל (כולל עובדי בעלויות) רשומים במערכות המשרד ויכולים לקבל את פרטי ההזדהות שלהם דרך מזכירויות בתי הספר (במערכת ניהול סיסמאות) ובעזרת מוקד התמיכה הטלפוני.
  • פעלנו לכך שגם למרכזי פסג"ה תינתן האפשרות לשימוש במערכת ניהול הסיסמאות לצורך תמיכה בעו"ה. החל מיום רביעי 11.12.14, מנהלי פסג"ה וסגניהם רשאים להשתמש במערכת ניהול הסיסמאות של המשרד כמו מנהלי בתי הספר. בהמשך יינתנו הרשאות גם לאנשי קשר נוספים.
  • להלן קישור להדרכות על הכניסה למערכת ניהול הסיסמאות והשימוש בה. במידת הצורך, נתאם גם מערך הדרכות לשימוש במערכת על ידי צוות המנב"ס וניידע אתכם לגבי האפשרויות השונות.
  • ***שימו לב, במידה ופרטי הקשר שלכם אינם מעודכנים במערכות המשרד, לא תקבלו את המסרון עם קוד הכניסה למערכת ניהול הסיסמאות. אנא בדקו את תקינות הפרטים ובמידת הצורך עדכנו ב"פורטל עובדי ההוראה" אליו ניתן להגיע גם מאתר או"ח.
  • הבאנו לידיעת הגורמים הרלוונטיים כי בבתי ספר רבים לא מכירים את האפשרויות של מערכת ניהול הסיסמאות. הובטח לנו כי מינהלת המנב"ס תיזום פנייה ומתן הדרכה על השימוש במערכת לבעלי התפקידים המורשים בבתי הספר כדי שיוכלו לסייע בידי עובדי ההוראה. 
  • העברנו לכל הגורמים הרלוונטיים (מינהל תקשוב, מינהל מערכות מידע, הממונים על מערך המוקדנים) תיאור נרחב של התקלות והקשיים בכניסה למערכת וכן וסדרת "תסריטים" הכוללים צילומי מסכים של התקלות עליהן אתם מדווחים ודרך הטיפול בהם. הנכם מוזמנים להפנות אלינו דוגמאות לקשיים ושאלות נפוצות (כולל צילומי מסך של התקלות) על מנת שנוכל להפנות תסריטים נוספים למוקד התמיכה. 
  • יצרנו ערוץ מיוחד המאפשר הוספת משתמשים שאינם רשומים למערכות המשרד  (המנחים בקורסים) כדי שיוכלו להשתמש במערכת ניהול הלמידה. 
  • תמר ועדנה, מנהלות המערכת עומדות בקשר עם מרכזי הפסג"ה ונותנות מענה לסוגית חיבור המשתמשים לפי הפרוט בקובץ המקושר. בדרך זו אנו מקווים כי נושא הכניסה למערכת של כל המנחים ייפתר בימים הקרובים. 
מאחלים למידה פורייה מקרוב ומרחוק והגשמת כל היעדים שהגדרתם השנה בתחומים של שילוב טכנולוגיות בתהליכי פיתוח מקצועי ושימוש בסביבות הלמידה המקוונות.

עדכונים בנושא מערכת ניהול הלמידה במרכזי פסג"ה
שלום לכולם,
מטה האגף שם לו למטרה לקדם תהליכי פיתוח מקצועי משמעותיים בסביבות עתירות טכנולוגיה. אחד האמצעים לכך הוא המעבר לשימוש במערכת ניהול הלמידה moodle המהווה פלטפורמה ללמידה משמעותית בתהליכי פיתוח מקצועי. השימוש במערכת מאפשר ומעודד תהליכי למידה מתמשכים, שיתופיים, ורפלקטיביים (ראו עוד על הפוטנציאל של המערכת בנספח1):
מטרת מכתב זה, היא לחשוף בפניכם את המהלכים שנעשו לקידום תהליך ההטמעה בקרב כל קהלי היעד.
אנו מודעים לכך שהשנה, עקב החיבור למערכת המשתמשים של המשרד המחייבת הזדהות בענן החינוכי, קיים קושי של מורי מורים ולומדים להתחבר למערכת שכן עו"ה רבים אינם מכירים את פרטי ההזדהות שלהם וכך גם רוב המנחים בקורסים. עם זאת, מהלך זה חשוב וימנע תקלות רבות בעתיד.
כדי להגיע כמה שיותר מהר למצב בו נוכל לעסוק במהות ולא רק במעטפת, להקל על הקשיים ולזרז את התהליך, הצלחנו לגייס גורמים שונים במשרד לעזרה וכן יזמנו מספר פעולות.
ברצוננו לעדכן אתכם בתהליכים ופעולות אלו:
1.      הוקם מערך תמיכה במרכזי הפסג"ה הכולל:
·         מובילה ארצית – סיגלית ורדי
·         מובילות מחוזיות: נירית ברנר במחוז צפון, אריאלה לונברג במחוז חיפה, שירלי סגל טרקיאלטאוב במחוז ת"א, מיכל קלעג'י במחוזות מנח"י וירושלים, עדה קלימי העומדת בראש ועדת היגוי במחוז דרום.
·         מנהלות מערכת ניהול הלמידה עדנה טוויל ותמר שוורץ
·         סיוע מצוות מטח.
·         להלן קישור לקובץ ובו הסבר על הגדרות התפקידים ופרוט – למי פונים ועל מה.

2.      נבנה מערך הדרכה להטמעת המערכת לקהלי יעד שונים עפ"י תכנית אישית שנבנתה לכל מרכז פסג"ה. המערך כולל: סביבות עזר ללומדים ולמנחים ובהם מגוון סרטונים וקבצי הדרכה, תבניות קורסים לשכפול המאפשרות שיח פדגוגי משמעותי,  הדרכות סינכרוניות להדגמת שימוש מיטבי במערכת ניהול הלמידה, הדרכות פרטניות  המותאמת לקהלי יעד שונים בכל מרכז פסג"ה על ידי צוות המובילות המחוזיות, מנהלות המערכת וצוות ההטמעה של מטח.

3.      בדקנו ווידאנו שעובדי ההוראה בפועל (כולל עובדי בעלויות) רשומים במערכות המשרד ויכולים לקבל את פרטי ההזדהות שלהם דרך מזכירויות בתי הספר (במערכת ניהול סיסמאות) ובעזרת מוקד התמיכה הטלפוני.

4.      פעלנו לכך שגם למרכזי פסג"ה תינתן האפשרות להתחבר למערכת ניהול הסיסמאות ולתמוך בנושא  פרטי ההזדהות.  החל מיום רביעי 11.12.14, מנהלי פסג"ה וסגניהם רשאים להשתמש במערכת איפוס הסיסמאות של המשרד  כמו מנהלי בתי הספר. בהמשך יינתנו הרשאות גם למזכירות במרכזי פסג"ה ומספר אנשי קשר נוספים. 


5.      להלן קישור להדרכות על הכניסה למערכת והשימוש בה. במידת הצורך, נתאם גם מערך הדרכות לשימוש במערכת על ידי צוות המנב"ס וניידע אתכם לגבי האפשרויות השונות.
קישור לאתר ההדרכה ובו מדריכים כתובים למשתמש על אופן הכניסה למערכת ניהול סיסמאות באמצעות הזדהות חזקה ומדריך למשתמש לתפעול מערכת ניהול הסיסמאות : http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Applications/mkd/NihulSismaot/mavo.htm
קישור למערכת ניהול הסיסמאות: http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Applications/mkd/homepage.htm

***במידה ופרטי הקשר שלכם אינם מעודכנים במערכות המשרד, לא תקבלו את המסרון עם קוד הכניסה למערכת ניהול הסיסמאות. אנא בדקו את תקינות הפרטים ובמידת הצורך עדכנו  ב"פורטל עובדי ההוראה" אליו ניתן להגיע גם מאתר או"ח.

6.      הבאנו לידיעת הגורמים הרלוונטיים כי בבתי ספר רבים לא מכירים את האפשרויות של מערכת ניהול הסיסמאות. הובטח לנו כי מינהלת המנב"ס תיזום פנייה ומתן הדרכה על השימוש במערכת לבעלי התפקידים המורשים בבתי הספר כדי שיוכלו לסייע בידי עובדי ההוראה.

7.      העברנו לכל הגורמים הרלוונטיים (מינהל תקשוב, הממונים על מערך המוקדנים) תיאור נרחב של התקלות  והקשיים בכניסה למערכת וכן וסדרת  "תסריטים" הכוללים צילומי מסכים של התקלות עליהן אתם מדווחים ודרך הטיפול בהם. הנכם מוזמנים להפנות אלינו דוגמאות לקשיים ושאלות נפוצות על מנת שנוכל להפנות תסריטים נוספים למוקד התמיכה.

8.      כדי לסייע בידי המנחים בקורסים בקבלת פרטי ההזדהות במערכת פנינו אל כל מרכזי הפסג"ה בבקשה לשלוח קובץ מסודר הכולל את פרטי המנחים בקורסים השנה (תעודת זהות, טלפון נייד וכתובת דוא"ל). את הקובץ יש לשלוח לדוא"ל: pisgamoodle@gmail.com
תמר ועדנה, מנהלות המערכת תבדוקנה מי מהם כבר נמצא במערכת ומי לא ותהיינה בקשר עם מרכזי הפסג"ה להמשך הטיפול לפי הפרוט בקובץ המקושר (או נספח 2). בדרך זו אנו מקווים כי נושא הכניסה למערכת של כל המנחים ייפתר בימים הקרובים.
מאחלים למידה פורייה מקרוב ומרחוק והגשמת כל היעדים שהגדרתם השנה בתחומים של שילוב טכנולוגיות בתהליכי פיתוח מקצועי ושימוש בסביבות תומכות תהליכי למידה.

בברכה
מוטי רוזנר, לילי רוסו, סיגלית ורדי

נספח 1 - הפוטנציאל הפדגוגי של המערכת לניהול הלמידה
          מגוון דרכים לתקשורת בין משתתפי הקורס ובינם לבין המנחים, במהלך מפגשי הלמידה וביניהם
          למידה מכל מקום ובכל זמן באמצעות התכנים בסביבות הלמידה
          יישום עקרונות של למידה שיתופית ולמידת עמיתים
          ניהול אתר מיטבי וקיום תהליכים של למידה מרחוק: סינכרונית וא-סינכרונית
          שילוב תוכן דיגיטלי וכלים פתוחים ברשת בתהליכי הוראה, למידה וההערכה באמצעות סביבות הלמידה
          ניהול למידה מבוססת נתונים (LMS) כבסיס לקידום הוראה דיפרנציאלית
          תיעוד רפלקטיבי מתמשך ומגוון של תהליכי למידה שונים
          ניהול תלקיט דיגיטלי המתעד את יישום הלמידה וניתוח התובנות במעגלים שונים לאורך התהליך
          מיומנויות טיפול במידע בתחומי הדעת השונים
          כל זאת תוך שמירה על אתיקה במרחב המקוון




שיוך מנחים למערכת ניהול הלמידה של מרכזי פסג"ה
להלן הנחיות להמשך טיפול - בקובץ המנחים/ מרצים / מובילים…. במרכזי פסג"ה שנשלח אליכם..  

שלב א' – הסבר לטאטוס הרשומים בקובץ

א.   משתמש מעודכן – המנחה נמצא במערכת
ב.   משתמש לא מעודכן מאחת הסיבות הבאות:
ב.1. לא ביצע התחברות ראשונית למערכת ('אקטיבציה')
ב.2. פרטים לא מעודכנים / מ"ז לא תקין.
ב.3. מנחה נבדק מול מערכות המשרד ואינו מופיע בהן
פרוט של מקרים מיוחדים של סעיף זה.
  • הועלה למערכת - המנחה נרשם בטופס הרישום והועלה למערכת, אך עדיין לא ביצע התחברות ראשונית למערכת ('אקטיבציה')  
  • בעובדי הוראה עם כל הפרטים – עליו לבצע התחברות ראשונית למערכת ('אקטיבציה').
  • נרשם בטופס – המנחה רשום בטופס ויועלה בימים הקרובים למערכת המשרדית – נודיע לו ישירות על הרישום.
  • במערכת יש פרטים לא מעודכנים – המנחה נמצא במערכות של המשרד אך אחד או יותר מפרטיו לא מעודכנים
שלב ב' – המשך טיפול באלו שמופיעים בסטטוס 'משתמש לא מעודכן' לפי הסדר בתרשים הבא:


https://docs.google.com/drawings/d/sclNMZ-zJRoTMCFLMQh70FQ/image?w=679&h=551&rev=1160&ac=1

יום שישי, 5 בדצמבר 2014

מדריך מרכז לתקשוב ופדגוגיה עדכנית במרכזי פסג"ה

תחום העיסוק: הובלת תחום תקשוב ולמידה מקוונת במרכז הפסג"ה

תיאור התפקיד:
מדריך קהלי יעד שונים במרכז הפסג"ה לתהליכי למידה דיגיטלית ולשילוב מיומנויות המאה ה- 21 בתהליכי פיתוח מקצועי תוך שימוש בתשתיות טכנולוגיות ובמדיות חברתיות כמנוף לקידום תהליכי הוראה-למידה-הערכה. כל זאת, בהתאם למדיניות הפיתוח המקצועי ובהלימה לתפוקות של התכנית הלאומית לתקשוב.
מוביל פדגוגי –דידקטי המסייע בהיבטים פדגוגיים, ארגוניים וניהוליים להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21 בתהליכי הפיתוח המקצועי של אוכלוסיות היעד. מחדש ומטמיע מתודולוגיות חדישות לקידום תהליכי למידה משמעותיים  במסגרות פיתוח מקצועי.

ממשקים: מנהל הפסג"ה, בעלי תפקידים במרכז פסג"ה, מורי מורים, הפיקוח על הפיתוח המקצועי, מפקחי תקשוב ומדריכי אשכול בתכנית הלאומית לתקשוב, מדריכי ומפקחי תחומי הדעת, בעלי תפקידים ברשות, מוביל תחום חדשנות ופדגוגיה עדכנית במחוז

תיאור המשימות/מטלות העיקריות
  • הנחיית מורי מורים ועו"ה לקיום תהליכי פיתוח מקצועי המקדמים למידה משמעותית בשילוב טכנולוגיות מידע ותקשורת הכוללת:
    • הדרכה בתכנון והובלה של מפגשים איכותיים בלמידה מקוונת סינכרונית וא-סינכרונית במסגרות לפיתוח מקצועי 
    • הכרה, התאמה והטמעה של תפוקות[1] התכנית הלאומית להתאמת מערכת החינוך למאה ה- 21 בתהליכי פיתוח מקצועי במרכז הפסג"ה
  • הדרכת מורי מורים לניהול סביבות למידה מקוונות המקדמות למידה משמעותית בתהליכי פיתוח מקצועי. סביבות הלמידה יזמנו ויציגו שימוש מושכל ברכיבים טכנולוגיים לקידום המטרות הפדגוגיות ותהליכי הלמידה.
  • הדרכה לעו"ה בשימוש מושכל בסביבות מקוונות התומכות בתהליכי למידה במסגרות פיתוח מקצועי.
  • הנחייה והכשרה של בעלי תפקידים במרכז הפסג"ה
    • לשימוש מושכל בכלים טכנולוגיים מתקדמים.
    • להיכרות מעמיקה עם מיומנויות המאה ה- 21 וכישורי הלומד בעידן הדיגיטלי
    • להבנה מעמיקה של השפעת היבטים אלו על מסגרות הפיתוח המקצועי הנובעים מכך
    • לידיעה כיצד ניתן לבחור בצורה מושכלת תשתיות טכנולוגיות שתשרתנה את מטרות ההוראה והלמידה לאור הנושאים שפורט לעיל.
    • לתיעוד וניהול ידע אדמיניסטרטיבי ופדגוגי במרכז פסג"ה 
    • לתמיכה במורי המורים ובעו"ה לניהול סביבות למידה מקוונות במערכות לניהול הלמידה ושילוב מושכל של טכנולוגיות לקידום מטרות הלמידה
  • שותפות בניהול וארגון אתר / מרחב דיגיטלי של מרכז הפסג"ה הנותן מענה לכל קהלי היעד בעזרת הצוותים הפדגוגיים והצוותים הניהוליים בפסג"ה.
  • למידה והטמעת מתודולוגיות חדישות המקדמות תהליכי למידה מגוונים במסגרות פיתוח מקצועי.
  • שותפות בניהול הידע הארגוני והפדגוגי של מרכזי הפסג"ה תוך שימוש בכלים טכנולוגיים עדכניים. 
  • שותפות בצוות מרכז הפסג"ה ובתהליכים הפדגוגיים והארגוניים המתקיימים בפסג"ה. 
  • שותפות בהובלת יוזמות חיצוניות / פרויקטים עירוניים בתחום התקשוב (כגון: שותפות בצוותי היגוי, ליווי תהליכי פיתוח מקצועי בשילוב תקשוב בבתי הספר, בניית אתר עירוני וכד'). 
  • הדרכה אינטנסיבית בקורסים מתחום התקשוב: מבניית התכנית ועד ליישומה תוך הפקת לקחים מהערכתה
דרישות התפקיד 
  1. עובד הוראה בעל תואר אקדמי שני מוכר על ידי משרד החינוך. עדיפות לתחומים: תכניות לימודים, לימודי מידע ותקשורת, טכנולוגיות למידה. 
  2. בעל ידע דידקטי ומומחיות בתהליכי הוראה למידה בסביבה עתירת טכנולוגיה. 
  3. בעל ותק של לפחות 5 שנות הוראה. 
  4. בעל ניסיון מוכח בהוראה בסביבה עתירת טכנולוגיה של שנה לפחות. עדיפות למדריכי מורים/ בעלי תפקידים בהכשרת מורים ולמורים בעלי ניסיון כרכזי תקשוב בית ספריים או נסיון בפיתוח מקצועי. 
  5. עבר הכשרות בתחום כישורי הדרכה (כגון: מורים יזמים, מורים מובילי חדשנות וכד') 
  6. בקיאות במדיניות המשרד ומסמכים רלוונטיים להוראה- למידה בסביבה מתוקשבת בבתי ספר כגון: מסמך מדיניות תקשוב במרכזי פסג"ה, נוהל 11 ללמידה מרחוק, מסמכי מדיניות פיתוח מקצועי, התכנית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21, מטרות הוראה של החינוך היסודי. 
  7. המלצת מנהל / מפקח / מדריך מחוזי לתקשוב במרכזי פסג"ה
[1] הוראה, למידה, הערכה (הל"ה), ניהול פדגוגי , פורטל בית ספרי (פורטל פסג"ה), שיתוף ותקשורת (למידה שיתופית), מיומנויות אוריינות מחשב ומידע, גלישה ברשת. עוד על התפוקות בקישור